Moje dojmy z MacBook Pro 13 a MacOS X
Posledný týždeň som strávil s MacBookom, ktorý som si požičal, aby som si skúsil vývoj pre iOS a porovnal ho s vývojom pre Windows Phone, ktorým sa zaoberám. Rád by som preto zhrnul svoje dojmy z MacBooku, MacOS X, XCode … V žiadnom prípade nečakajte nejakú detailnú recenziu, tých je na internete až až.
MacBook Pro 13"
MacBook, ktorý som mal požičaný, bol 13" MacBook Pro (Late 2011) s Core i5 2.4 GHz a 8 GB RAM. Keďže ide o skoro totožnú hardvérovú konfiguráciu ako Thinkpad (Lenovo T420), ktorý používam na prácu, nevyhnem sa ich porovnaniu. Prvé, čo ma na MacBooku zaujalo, je jeho malá hrúbka. V porovnaní s Thinkpadom je asi o polovicu tenší. Vďaka hliníkovému telu pôsobí pevne a robustne, má vyššiu hmotnosť ako Thinkpad, nie však výrazne. MacBooku dominuje veľký trackpad a chicklet klávesnica.
Keďže som z Thinkpadu zvyknutý používať trackpoint, trackpad bol pre mňa dosť nezvyk. Vadilo mi hlavne, že kliknutie je nutné vykonať v dolnej časti trackpadu. Skúšal som aj gestá, ktorými je trackpad od Apple známy (prehodenie smeru scrollovania v Lione bolo moje prvé nastavenie), veľmi som im však na chuť neprišiel. Som (asi aj kvôli trackpointu) zvyknutý držať obe ruky na klávesnici, takže použitie klávesovej skratky alebo špeciálneho tlačidla (f3, f4) je pre mňa rýchlejšie a pohodlnejšie ako vykonanie gesta. Oceňujem namapovanie kláves f1 - f12 na funkcie ako podsvietenie, hlasitosť a pod., ktoré je možné používať bez pridržania klávesy fn. Podsvietenie klávesnice je tiež celkom užitočná funkcia, určite užitočnejšia ako lampička vo viku Thinkpadu.
Nasávanie vzduchu je riešené tiež cez klávesnicu a jeho vyfukovanie okolo pántu displeja. Chladenie veľmi účinne nie je, MacBook sa citeľne zahrieva aj pri slabej záťaži a občas ho aj dosť počuť.
Najväčším sklamaním na MacBooku bol pre mňa displej. MacBooky majú vraj najvernejšie podanie farieb, to je síce pravda, ale iba v noci, keď na ňom video vyzerá naozaj dobre. Cez deň je však displej MacBooku dosť nepoužiteľný hlavne kvôli odleskom. Nemusíte ani sedieť pri okne, stačí miestnosť osvetlená denným svetlom a na displeji vidíte akurát tak samy seba. Jediným riešením je nastavenie jasu na úplné maximum, to však nepomôže úplne, v tmavých pasážach videií budete aj naďalej vidieť akurát tak seba a mňa z maximálneho jasu aj boleli oči. Asi najväčším sklamaním pri displeji je však jeho rozlíšenie. Porovnanie s Thinkpadom, ktorý má 1600x900 avšak pri 14" nie je fér, 1280x800 je však naozaj málo na notebook, ktorý ma v názve Pro a ako cieľovú skupinu udáva ľudí, ktorý by na ňom mali skutočne pracovať. Na porovnanie manažérska hračka Macbook Air má pri 13" rozlíšenie 1440x900.
Výdrž batérie som nijak exaktne netestoval, subjektívne je asi tak na úrovni Thinkpadu. Po otvorení sa MacBook ihneď preberie zo spánku, čo je pôsobivé, nasleduje však frustrácia, pretože trvá nejakých 5 sekúnd, kým začne reagovať kurzor.
Ak by som to mal teda zhrnúť, MacBook Pro 13" je celkom dobrý stroj, veľmi ho ale kazí nepodarený, na prácu dosť nepoužiteľný displej.
MacOS X Lion
Na MacBooku, ktorý som mal k dispozícií, bol nainštalovaný MacOS X Lion (10.7.3). Prvé, na čo som si musel zvyknúť, sú funkcie kláves Control, Option, Command, nie je to však nič strašné. Dlhšie trvalo zvyknúť si na fakt, že aplikácie sa kliknutím na červené tlačidlo x (ctrl+w) nevypnú, ale len “uspia”. Rozoznať, či je aplikácia uspaná alebo vypnutá podľa ikonky v docku si žiada dobré zaostrenie očí. Je to zaujímavý a na 8 GB RAM pohodlný koncept, chcel by som to však vyskúšať na Aire s 2 GB RAM. Na vypnutie pomôže ctrl+q.
Celkovo klávesové skratky na mňa urobili dojem. Celý MacOS je konzistentný a platí to aj pre klávesové skratky. Napríklad Command+, fungovalo na vyvolanie Settings v každej aplikácií.
Divne na mňa však pôsobilo spúšťanie aplikácií. Pri spustení aplikácie vo Windows som zvyknutý na splashscreen alebo nejaké podobné okno, na Macu sa len objaví ikonka v docku, človek čaká, čaká a často si nevšimne, že mu tá ikonka v docku trochu podskočila. Na druhej strane, ikonky v docku môžu mať overlay a zobrazovať napríklad počet neprečítaných emailov, čo je pekný koncept, ktorý sa vo Windows zatiaľ veľmi neuchytil (snáď len Gmail Notifier Plus).
MacOS obsahuje App Store, v ktorom je len malé množstvo bezplatných aplikácií a ani tie si nestiahnete bez zadania čísla kreditky. Celkovo je číslo kreditky, niečo, bez čoho sa v Apple svete ďaleko nedostanete.
Z pohľadu bezpečnosti ma prekvapila neexistencia klávesovej skratky na rýchle zamknutie obrazovky (Win+L vo Windows). Nakoniec som to musel vyriešiť vynútením zadania hesla po sleepe / šporiči (čo tiež nie je štandardne nastavené) a používaním horibilnej skratky Shift+Control+Eject na prechod do sleepu.
iOS development
Vývoj pre iOS, konkrétne iOS 5, som si skúsil podľa videí zo Standfordu. Objective C je zaujímavý jazyk, hlavne odlišnou syntaxou. Podporuje dokonca niečo na štýl lambda výrazov a ďalšie moderné a pohodlné konštrukcie. Vývoj pre iOS je veľa zdĺhavejší ako pre Windows Phone, je to dané najmä rozdielnosťou platforiem.
Hlavným vývojovým rozhraním v MacOS je XCode, ktorý ma vôbec nenadchol. Oproti Visual Studio sa mi zdá málo prehľadný, chýba v ňom veľa funkcií, chybové hlášky su hrozne nezrozumiteľné. Programovanie klikaním (napájanie komponent zo storyboardu na controller) je podivný koncept a nemožnosť vidieť kód, ktorý sa pod tým skrýva pridáva na neistote. Alternatívou môže byť AppCode od JetBrains, ktorý však nevie pracovať so storyboardmi.