Igor Kulman

Zopár zaujímavosti o pražskom metre

· Igor Kulman

Minulý týždeň som sa zúčastnil prehliadky závodu Siemens Mobility v Depe Kačerov. Je to prevádzka, ktorú Siemens odkúpil od pražského dopravného podniku a teraz sa stará o opravu a údržbu všetkých vlakov na linke C. Prehliadka bola naozaj zaujímavá, chcel by som sa podeliť o niektoré informácie, ktoré ma zaujali.

  • pražské metro vzniklo v 70-tych rokoch, návrh metra vyhral nad návrhom pozemnej železnice
  • najväčší nápor zažilo metro počas Spartakiády 1975, dopravný podnik dokonca použil tzv. natláčačov, ľudí, ktorí na staniciach natláčali cestujúcich do súprav
  • na začiatku jazdili v metre ruské súpravy, niektoré môžete stále vidieť na linke B, samozrejme po rekonštrukcii
  • v starých ruských súpráva jazdil s vodičom aj pomocník
  • metro chodí v podstate samo, na to, aby sa súrpava rozbehla zo stanice, musí vodič 100 metrov držať tlačidlo, po 100 metroch už ide súprava sama, sama dôjde do nasledujúcej stanice a s presnosťou na 2 metre v nej zastane
  • aktuálne francúzske súpravy dokážu zastaviť v stanici s presnosťou na 2 metre, staré ruské dokázali po modifikácií s presnosťou na 20 cm
  • informácie o stanici a prípadných zmenách (prejazd stanicou namiesto zastavenia) berú súpravy z gumených pásov na začiatku stanice
  • v špičke je na trase C súčasne 39 súprav, do jednej súpravy sa vojde až 1200 ľudí
  • jednu súpravu dokážu odtlačiť ručne 2 ľudia
  • každá súprava najazdí za rok cca 100 000 km
  • súpravy jazdia rýchlosťou do 80 km/h, maximálna rýchlosť je limitovaná na 90 km/h
  • rekord v rýchlosti súpravy je 118 km/h na starej ruskej súprave, vodič chcel dohnať meškanie, prezradila ho čierna skrinka
  • v prípade pádu do koľajiska sa odporúča bežať v od prichádzajúcej súpravy čo najďalej, na konci nástupiska sú schody von z koľajiska
  • ak sa ocitnete v koľajisku a prichádza súprava, ľahnite si medzi koľajnice (v žiadnom prípade as ich nedotýkajte), súprava by sa vás nemala ani dotknúť, odporúča sa však zavrieť oči