Igor Kulman

Plán výletu do Japonska 🇯🇵

· Igor Kulman

Do Japonska som sa chcel ísť pozrieť už dlho, hlavne ako fanúšik Anime a posledné skoro dva roky aj ako študent Japončiny.

Začiatkom roka 2024 som sa k tomu konečne odhodlal a koncom apríla som v Japonsku strávil dva týždne.

Letenky

Väčšina ľudí si pri ceste do Japonska kupuje spiatočnú letenku do Tokya, ale to nie je nutne tá najvýhodnejšia možnosť.

Ak chcete navštíviť klasickú trasu Tokyo, Kyoto, Nara a Osaka, môže byť výhodnejší prílet do Osaky a odlet z Tokya. Ušetríte tak financie a čas na jeden presun naviac Shinkanzenom na trase Kyoto - Tokyo.

Zrušený let

Ja som si letenky vyberal podľa leteckej spoločnosti, možnosti letieť Praha - Osaka a Tokyo - Praha a aj podľa času príletu. Priletieť do novej neznámej krajiny niekedy neskoro večer nie je úplne ideálne.

Nakoniec mi ako najlepšia vyšla varianta Praha - Dubaj - Osaka a Tokyo - Dubaj - Praha s Emirates, aj keď to nebola úplne najkratšia ani najlacnejšia varianta.

Zrušený let

Letieť s Emirates sa ukázalo ako dosť nešťastné načasovanie. Tri dni pred odletom bola v Dubaji nečakaná búrka, ktorá zatopila aj letisko a spôsobila problémy.

Výsledkom boli najprv meškajúce lety, ale v deň môjho odletu Emirates tak trochu skolabovali zrušili vyše 1000 letov, samozrejme vrátane toho môjho.

Zrušený let

Človek musí mať fakt smolu, aby po možno pol roku plánovania cesty do Japonska trafil presne termín záplav vo vyprahnutej púšti.

Všetko je to o načasovaní. Ak by som letel o deň skôr, skončil by som zaseknutý v Dubaji a noc strávil na letisku. Ak by som letel o deň neskôr, všetko by bolo v poriadku.

Nakoniec sa mi po 2 dňoch podarilo Emirates kontaktovať a chytiť posledné miesta na lete o 2 dni neskôr.

Pobyt v Japonsku sa tak skrátil o 2 dni.

Online registrácia vstupu

Občania EÚ môžu ako turisti v Japonsku stráviť 90 dní bez víz, je však nutná registrácia.

Registráciu môžete vykonať v lietadle alebo po prílete vyplnením papierových formulárov alebo online už pred odletom.

Pri registrácií online na Visit Japan Web vyplníte základné údaje o sebe a vašej ceste a dostanete QR kód, ktorý potom len ukážete po prílete na colnici a pasovej kontrole.

Vygenerovaný QR kód je pevný a v čase sa nemení, takže sa oplatí spraviť si jeho screenshot pre prípad, že po prílete nebudete mať dostupné internetové pripojenie.

Po vstupe dostanete do pasu nálepku na daných 90 dní. Pas by ste mali mať počas celého pobytu v Japonsku vždy pri sebe.

Plán cesty

Hrubý plán cesty som si sformuloval ešte pred kúpou leteniek, dôležité bolo hlavne naplánovať kde a na koľko dní potrebujem ubytovanie.

Pôvodný plán bol

Kvôli zrušenému letu a skráteniu pobytu o 2 dni som musel plán upraviť a skrátiť čas v Osake, pretože všetky ubytovania boli rezervované a zaplatené.

Musel som zrušiť výlet do Hirošimy návštevu Nary presunúť na deň pobytu v Kyote

Nakoniec som zrušil aj výlet do Yokohamy, pretože Gundam Factory Yokohama skončila činnosť ani nie mesiac pred mojim príchodom.

O jednotlivých miestach napíšem osobitné články v nasledujúcich týždňoch.

Mobilné dáta a Wi-Fi

Základom cestovania po Japonsku sú mobilné data, hlavne na navigáciu a vyhľadávanie v mape.

Na mobilné dáta môžete využiť lokálnu SIM, ktorú si kúpite po prílete na letisku, môžete si požičať v Japonsku populárny cestovný Wi-Fi router alebo jednoducho použiť nejakú eSIM.

Airalo Airalo

Ja som rovnako ako pri návšteve Ameriky zvolil eSIM od Airalo. Výhodou je, že som si ju kúpil a nastavil ešte pred odletom. O jednu starosť menej po prílete.

Na ušetrenie mobilných dát môžete použiť aplikáciu Japan Wi-Fi auto-connect, ktorá za vás vyplní údaje v captive portáloch viacerých verejných Wi-Fi sieti a dokonca vás k nim pripojí automaticky.

Japan Wi-Fi auto-connect Japan Wi-Fi auto-connect

Japan Rail Pass

Japan Rail Pass je preukaz, ktorý umožní turistovi cestovanie vlakmi prevádzkovanými Japan Railways, vrátane Shinkazenu, po celom Japonsku na 7, 14 alebo 21 dní.

V minulosti to vraj bola jasná voľba pre všetkých turistov ale koncom roka 2023 Japan Rail Pass výrazne zdražel a dnes sa už v podstate neoplatí.

Na výpočet, či sa oplatí pre váš plán cestovania po Japonsku môžete využiť jednu z viacerých kalkulačiek.

Výpočet pre Japan Rail Pass

Mne vyšlo, že na 2 týždne by som potreboval Japan Rail Pass za ¥82500 ale celková suma mojich ciest, ktoré by v ňom boli zahrnuté, by stála samostatne ¥42000.

Suica karta

V Japonsku sa určite oplatí kúpiť si dobíjateľnú IC kartu ako Suica alebo Pasmo, ktorá vám celý pobyt a hlavne cestovanie výrazne zjednoduší.

Pri cestovaní vlakom alebo metrom si môžete na každú cestu v automate kúpiť lístok zadaním cieľovej destinácie. Je to dosť zložité a nepohodlné.

Namiesto toho si nabijete kredit na Suica alebo Pasmo kartu, tú len priložíte na bránu pri vstupe a výstupe zo stanice a automaticky sa vám z nej stiahne správna suma. Je to fakt pohodlné a jednoduché.

Suica prehľad Suica detail

Suica alebo Pasmo kartu si môžete kúpiť fyzicky v automate napríklad na letisku po prílete alebo môžete použiť elektronickú verziu v mobile.

Ja som použil elektronickú Suica kartu, ktorú som si do Apple Wallet pridal ešte pred odletom a hneď som si ju aj nabil.

Výhodou elektronickej karty je, že hneď vidíte jej zostatok a nemusíte platiť zálohu za fyzickú kartu. Pri cestovaní potom len prikladáte mobil na vstupné a výstupné brány, nemusíte ho ani odomykať.

Suica alebo Pasmo kartou môžete platiť aj v obchodoch s potravinami, niektorých automatoch alebo aj niektorých reštauráciach.

Človeka hneď napadne, prečo všetky tieto miesta, vrátane dopravy, jednoducho neakceptujú bezkontaktné platby klasickou platobnou kartou (ako napríklad metro v Londýne), keď to celé funguje na bezkontaktných termináloch …

Ale tak aspoň sú v histórii vidieť detaily, odkiaľ kam človek cestoval a koľko presne to stálo.

Doprava

Vyhľadávanie spojenia funguje najlepšie pomocou aplikácie Google Maps, ktorá vám presne ukáže názov linky, cenu a aj smer, aby ste nastúpili do správneho vlaku.

Často ukazuje aj najvýhodnejší vagón, do ktorého nastúpiť v metre, aby bol prestup alebo výstup k vášmu cieľu čo najkratší.

Google Maps Google Maps

Za metro, klasické vlaky a autobusy môžete platiť už spomínanou Suica kartou, je to najjednoduchšie a najpohodlnejšie.

Na Shinkanzen je jednoduchšie kúpiť lístky priamo v automate na stanici, je to možné aj na niekoľko dní dopredu.

Lístky na Shinkanzen

Ak sa vám plány zmenia môžete si lístok na Shinkanzen raz bezplatne zmeniť na iný dátum a čas.

Elektrické zásuvky

Japonsko používa elektrickú sieť s napätím 110V, ako napríklad USA, ale z historických dôvodov v kombinácii s 50Hz v jednej polke Japonska a 60Hz v tej druhej.

Pre modernú elektroniku to nie je problém potrebujete však správny adaptér. Japonsko používa zásuvky typu A a B ale reálne je všade väčšinou len typ A.

Môj adaptér na typ B, ktorým som používal v USA, mi teda bol na nič, u nás väčšinou kúpite tiež len adaptér na typ B a nie A.

Vyriešil som to kúpou USB-C nabíjačky s typom A až na mieste, aj tak som potreboval nabíjať len mobil a tablet.

Platba kartou a hotovosť

Japonsko je stále spoločnosť fungujúca na hotovosti a tak nečakajte, že sa zaobídete len platbou kartou ako napríklad v Švédsku alebo Dánsku.

Hotovosť budete potrebovať nielen v menších reštauráciách ale aj pri kúpe vstupeniek do niektorých známych turistických miest.

Vstupenka na hrad v Osake Vstupenka k Daibutsu

V hoteloch, väčších reštauráciach, potravinách alebo na pri kúpe lístkov na vlakovej stanici platba kartou väčšinou funguje bez problémov, aj keď niekedy musíte použiť fyzickú kartu nielen Apple Pay.

Ja som hotovosť vyriešil výmenou Euro na letisku v Osake hneď po prílete.

Množstvo potrebnej hotovosti som však podcenil a musel po týždni použiť ešte bankomat v 7-Eleven, ktorý našťastie účtuje fixný poplatok bez ohľadu na výšku sumy.


Tento článok je zo série Japonsko 2024. Ďalšie články v tejto sérii: